Мова - державна перлина,
Нею завжди дорожіть.
Без мови немає країни -
Мову, як матір, любіть.
21 лютого - Міжнародний день рідної мови, що був встановлений у листопаді 1999 року на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатоманітності.
Мова – це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат тисячолітньої еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу.
21 лютого, в Міжнародний день рідної мови, вчитель української мови та літератури Северенюк Л.А. провела в 11-А класі вікторину «Я знаю рідну мову», щоб ще раз долучитися вустами і серцем до материнської мови, найкращої, найсвятішої, найріднішої.
14 лютого в нашій школі відбувся конкурс читців поезій Т.Г.Шевченка. Журі конкурсу відзначило високий рівень підготовки учасників та визначило переможців.
Середня вікова категорія:
1. Іванова Анастасія – І м.
2. Шпак Дарина – ІІ м.
3. Крук Олександра – ІІІ м.
4. Ващук Софія – ІІІ м.
Старша вікова категорія:
1. Вощина Олександр – І м.
2. Ятчук Анна – ІІ м.
3. Харкевич Софія – ІІ м.
4. Ліхван Марія – ІІІ м.
Переможцем конкурсу став Вощина Олександр (керівник Хозей О.М.).
Бажаємо успіхів у наступному етапі конкурсу.
В історії завжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє людство, до яких належить і ім’я великого українського поета Тараса Шевченка. Це не просто письменник. Його постать – це душа і воля, сила духу і промінь світла.
З метою вшанування пам’яті Т.Г. Шевченка, виховання любові і поваги до спадщини, яку залишив поет, сприяння усвідомлення учнями великого внеску Кобзаря у розвиток мистецтва України з 01.03 по 10.03.2021 р. у нашій школі проходила Шевченківська декада.
Класний керівник 11-А класу Корпач О. М. провела виховну годину «Т. Г. Шевченко - відомий український поет і художник». Діти розповіли про життєвий шлях Тараса Григоровича. Розглянули його картини. Зачитали відомі поетичні твори. Команда хлопців змагалася із командою дівчат, хто краще знає творчість Шевченка, розгадували кросворд на швидкість.
Лавренюк В.І. провела у 8-А класі літературний вечір «Тарас Шевченко – геній українського народу».
Учні 6-их класів під керівництвом Хозей О.М. створювали лепбуки «Відомий і невідомий Тарас Шевченко».
Северенюк Л.А. разом з учнями 10-Б класу переглянула усний журнал «Тарас Шевченко – великий син українського народу».
У 5-В класі діти написали диктант «Тарасова криниця» (вчитель Северенюк Л.А.).
Сільчук В.М. у 9-В класі провела конкурс читців творів поета «До джерел живого слова».
Мицюк О.М. підготувала з учнями 7-А класу виставку «Біографія в автопортретах».
Перший автопортрет Тарас Шевченко написав у 1840-му році, коли спробував після акварелі малювати олією. Тарас дуже прискіпливо й пильно роздивлявся кожну рисочку свого обличчя, ніби бачив себе вперше – і ретельно усе фіксував пензлем. Він не тільки відтворював на полотні зовнішні риси, але й намагався передати свій характер, настрій, а ще показати те, що на душі. Працював упевнено й натхненно. Невдовзі портрет був готовий. 26-річний юнак, маючи в собі силу таланту поета, повірив у свій талант живописця.
Саме цей перший портрет Т.Г. Шевченка, вміщений у підручнику української мови 7-мого класу, ми вчилися описувати на уроці розвитку мовлення напередодні 207-мої річниці з Дня народження поета. Заздалегідь з Оленою Василівною Мицюк ми відшукали інформацію про всі автопортрети письменника. Порівнюючи зовнішність Кобзаря у різні періоди його життя, перечитували біографію – і намагалися зрозуміти, які життєві незгоди відбилися на обличчі молодого і зрілого Шевченка, чому на полотні 1857-мого року 43-річний поет має вигляд старенького дідуся...
Кажуть, очі – дзеркало душі. І справді, одна риса Кобзаревої вдачі залишилася на усіх портретах незмінною: упевнений погляд, що засвідчує силу духу й незламність характеру.
У минулому році поезія Ігоря Калинця «Писанки» надихнула нас, на той час, ще шестикласників, спробувати себе у царині писанкарства. Не вийшло, на жаль, бо настав сумнозвісний карантин, який геть чисто змінив наші плани.
Цьогоріч, напередодні 150-ти річчя славетної землячки Лесі Українки, ми писали твір про улюблене заняття. Згадали й про писанкарство. Виявилось, що у класі є діти, які люблять ним займатися. Відрадно, що в їхніх сім’ях відроджують і підтримують цю давню традицію. Стало цікаво, а як же святкували Великдень у родині Косачів? Семикласники вирішили разом із учителькою української мови та літератури Оленою Мицюк дослідити це.
З різних джерел дізналися багато цікавого: і про те, які страви здебільшого готувалися на Великдень у Лесиній сім’ї, зокрема, про паску «мереживну» на 140-ка жовтках (за рецептом бабусі Єлизавети), і про те, що Леся з сестрами майстерно писали писанки. А завдяки Олені Пчілці ми маємо альбом «Український народний орнамент: вишивки, тканини, писанки» (1876 р.вид.), до якого увійшло 23 зразки давніх писанок із Волині. Помилувалися листівками, якими родичі вітали один одного на свята. Ці картки-листівки були, в якійсь мірі, відображенням смаків адресантів.
А ще кожен з нас таки спробував себе в писанкарстві. Заняття було захопливим, а розвідка про святкування Великодня у родині Косачів цікавою.
«На світі запалає покинутий вогонь моїх пісень,
І стримуваний пломінь засіяє,
вночі запалений, горітиме удень».
Такими словами розпочалася година поезії (конкурс читців) Лесі Українки з нагоди її 150-річчя, яку підготували учні 11-А класу. Щирі, сердечні, сповнені енергії і сили слова відомої на весь світ поетеси лунали у стінах шкільного музею «Скарбничка краю рідного». Сила слова переплелась із історією рідного народу і наповнила серця теплом та надією, вірою і любов’ю.
25.02.2021 року до 150-річчя від дня народження Лесі Українки вчитель української мови та літератури Сільчук В.М. провела з учнями 9-А класу літературно-музичну композицію «Інтимна лірика у творчості Лесі Українки». Учням була запропонована до перегляду презентація, прозвучали пісні, діти читали вірші. Захід завершився переглядом фільму «Кохання в житті Лесі Українки».
24.02.2021р. до 150 річниці від дня народження Лесі Українки вчитель української мови та літератури Северенюк Л. А провела у 10-А класі усний журнал «Ні! Я жива! Я буду вічно жити». Кожна сторінка цього видання ознайомила учнів з творчістю великої поетеси. Біографія Лесі Українки мелодійно перепліталася з декламацією її поетичних творів. Діти ділилися враженнями та думками про характер, волю, талановитість Лесі Українки.
150 років тому у Новограді-Волинському – 25 лютого (13-го за старим стилем) 1871 року – у шляхетній і освіченій родині Олени і Петра Косачів народилася дівчинка. Її назвали Ларисою, але вона візьме псевдонім «Леся Українка» і стане одним із стовпів української культури.
У 6-В класі 23 лютого вчителем Хозей О. М. був проведений урок літератури рідного краю до 150-річчя з дня народження Лесі Українки.
Учні розповіли про поетесу та її творчий шлях, переглянули цікаве відео, створили виставку ілюстрацій до її творів. Також виготовили лепбук «Леся Українка».
Поетеса Леся Українка, яку називають геніальною дочкою українського народу, красою і гордістю нації, духовним вождем української інтелігенції, народилася 25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському під ім’ям Лариса Косач. З нагоди відзначення у 2021 році 150-річчя від дня її народження, з метою вшанування пам’яті видатної української письменниці, популяризації її творчості 22 лютого у 6-А класі (вчитель Хозей О. М.) було проведено урок літератури рідного краю «Літературна яблуня життя і творчості Лесі Українки».
20 лютого 2021 року до Міжнародного дня рідної мови вчитель української мови та літератури Лілія Северенюк провела у 10-А класі мовознавчий калейдоскоп «Мова народу – його святиня». Захід було проведено з метою спонукати бажання вивчати рідну мову, розвивати мовлення, творчі здібності, виявляти красу мови, виховувати любов до рідного слова.
У рамках декади історико-філологічного циклу учні 7-А класу з вчителькою О.В. Мицюк презентували портретну галерею-календар «Письменники Волині 2020». Працювали над проєктом на уроці літератури рідного краю.
Семикласники із задоволенням долучилися до скарбниці літературної Волині, показали знання творів, згадали знайомих героїв, проявили творчі здібності у підготовці портретної галереї-календаря. Усі учні були активними і дізналися багато нового. Познайомившись з біографією Володимира Лиса і Надії Гуменюк, «дослідили», що ця пара-подружжя! А Василь Слапчук – служив у Афганістані, так як і Микола Заліпа, ім’я якого носить наша школа. Василь Гей, неодноразово приїжджав до нас у Ратне на зустрічі з молоддю. Іван Корсак – родом із смт Заболоття. Він завжди долучається до проведення обласного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика.
Чільне місце серед письменників посідає, звісно, Леся Українка. На думку спливають її слова: «Ні! Я жива. Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає…» Тож «учітесь, читайте», вивчайте письменників та їх творчість, набирайтесь життєвої мудрості та духовного багатства від творчих земляків.
З метою активізації школярів та зацікавлення їх навчальними предметами, розвитку пізнавальних інтересів, продуктивного творчого мислення, стимулювання самостійності та ініціативи, сприяння самовираженню учнів з 07 по 17 грудня 2020 року у школі було проведено Декаду предметів історико-філологічного циклу.
Розпочала декаду Лавренюк Валентина Іванівна, яка провела у 8-А класі конкурс читців «Вічні істини Омара Хаяма». Гурська Наталія Миколаївна разом зі своїми вихованцями, учнями 11-Б класу, помандрувала на виховній годині у «Подорож Україною». Цікаво і творчо використали навчальний час учні 11-А класу, які під керівництвом Корпач Олени Миколаївни виконали практичну роботу «Виготовлення лепбуку «Олександр Довженко». Цей вид роботи допоміг у цікавій формі ознайомитися з життєвою і творчою долею відомого українського письменника-кінематографіста.
Учні 5-Б класу побували на уроці-квесті «Джерела до вчення історії», який провела Філюк Катерина Петрівна, взяли участь у конкурсі на кращу ілюстрацію «Моя улюблена казка», який організувала Хомук Наталія Олександрівна і провели захопливу годину спілкування «Подорож стежками казок» під керівництвом Старушик Людмили Володимирівни. Учні 5-В класу хоча й погралися на уроці-грі «Прислів’я та приказки – перлинки народної мудрості», але й дізнались багато цікавої інформації. Урок провела Северенюк Лілія Анатоліївна.
Учні ж 7-их класів полюбляють брати участь у різних конкурсах та вікторинах, тому Сільчук Валентина Миколаївна провела у 7-Б класі конкурс учнівських творів «Родовід моєї сім’ї», а Михалевич Галина Іванівна організувала вікторину «Сторінками літературних творів». Гра проходила під девізом: «Не кажи: «Не вмію», а кажи: «Навчуся». Семикласники долучилися до багатства світової культури, продемонстрували свої знання та вміння, розвивали творчу уяву, зв'язне мовлення, логічне мислення. І отримали задоволення від літературних перегонів!
Пчелінцев Микола Леонідович провів у 9-Б класі турнір ерудитів «Ти – людина, отже маєш права». Метою його проведення було зацікавлення предметом «Основи правзнавства» та вивчення законів України. Команди змагалися в різних конкурсах, зокрема, «Розвідка боєм», вирішення ситуативних правових задач, конкурс капітанів.
Хозей Оксана Миколаївна організувала виставку дитячих малюнків «Поезія очима дітей», а Мицюк Олена Василівна разом із учнями 7-А класу підготувала виставку «Портретна галерея письменників Волині».
Декада завершилася, але нові знання, навички та емоції залишаться з учасниками надовго!
Українська мова - це надбання нашого народу, справжня скарбниця мудрості, це той інструмент, який єднає націю, народ у єдине ціле, тому її треба шанувати, берегти й розумно збагачувати.
У ході проведення заходів до Дня української писемності та мови Лавренюк В.І. провела лінгвістичне змагання «Як парость виноградної лози, плекайте мову!» між учнями 8-А класу. Діти в ігровій формі виконували завдання на правильність вимови, слововживання, перекладу; перевіряли знання мови в певних ситуаціях, виконували завдання на швидкість і логіку.
9 листопада 2020 року до Дня української писемності та мови вчитель української мови та літератури Северенюк Л.А. повела у 10-А класі вікторину «Чи знаю я рідну мову?».
9 листопада ми відзначаємо велике свято – День української писемності та мови. Народна мудрість стверджує: скільки знаєш мов, стільки разів ти людина. З гідністю і шаною ми маємо усвідомлювати велику цінність рідного слова й особисту відповідальність за нього перед минулим, сьогоденням і майбутнім.
9 листопада українці відзначають День української писемності та мови. Традицією стало у цей день писати Радіодиктант національної єдності. А цього року він ще й ювілейний.
До акції долучаються українці з усього світу. Наша школа не стала виключенням. Учні 11-А класу разом з вчителем української мови та літератури Корпач Оленою Миколаївною написали ХХ Радіодиктант національної єдності «Виклики книжкової ери», автором якого є відомий український письменник Іван Малкович.
1. Написання ювілейного ХХ «Всеукраїнського диктанту національної єдності» (Корпач О.М.).
2. Вікторина «Чи знаю я рідну мову?» (Северенюк Л.А.).
3. Тематичний диктант «Скарби народного слова» (Мицюк О.В.).
4. Літературний диктант «Давня українська література» (Сільчук В.М.)
5. Мовознавче змагання «Як парость виноградної лози, плекайте мову» (Лавренюк В.М.).
25 лютого 2020 року на базі нашої школи відбувся районний семінар вчителів історії на тему «Інтегровані змістові лінії як засіб реалізації ключових і предметних компетентностей на уроках історії».
Відкрила семінар Наталія Новак, методист районного методичного кабінету, яка зосередила увагу педагогів на співвідношенні реалізації інтегрованих змістових ліній на уроках історії з ключовими компетентностями.
Досвідом роботи щодо навчання історії через реалізацію інтегрованих змістових ліній поділились з колегами:
- Борзовець В.М., вчитель історії НВК №1-гімназія ім.В.Газіна смт Ратне (Інтегрована лінія «Екологічна безпека»);
- Пчелінцев М.Л., вчитель історії ЗОШ №2 смт Ратне ім.М.Заліпи (Інтегрована лінія «Громадянська відповідальність»);
- Дудік А.В., вчитель історії НВК с.Гірники (Інтегрована лінія «Здоров’я і безпека»);
- Краєвська В.В., вчитель історії НВК с.Кортеліси ім.В.Корнелюка (Інтегрована лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»).
Особливий акцент під час роботи семінару було зроблено на методи формування предметних компетентностей учнів на уроках історії. Досвідом роботи щодо формування в учнів таких компетентностей поділилася з колегами Ковальчук Н.С., вчитель історії НВК с.Жиричі.
Філюк К. П., вчитель історії ЗОШ №2 смт Ратне ім. М.Заліпи презентувала учасникам семінару одну із сучасних моделей навчання «Перевернуте навчання: крок до змін».
На завершення семінару були вироблення методичні рекомендації щодо навчання історії школярів через реалізацію інтегрованих змістових ліній.
24 лютого у 8-В класі вчитель зарубіжної літератури Старушик Л.В.провела урок мовленнєвого розвитку на тему «Створення кінофільму «Ромео і Джульєтта». Бажаючі учні створили декорації, інші попробували себе в ролі режисера, музикознавця, продюсера, костюмера… Діалог Ромео і Джульєтти інсценізували на трьох мовах: англійській, українській і російській. На завершення уроку прозвучали вірші українських поетів присвячених В. Шекспіру.
Краєзнавство і народознавство нині справді просяться до школи. Переступивши поріг школи, діти мають добре усвідомлювати, яке багатство містить у собі рідна мова і все, пов’язане з нею: мудрі народні традиції, мелодійні пісні, казки та перекази, ремесла та обряди.
Відповідно до річного плану роботи школи, проводиться «Декада народознавства» з 12 по 21 грудня 2019 року.
Метою проведення є: відродження національної культури, піднесення світоглядної свідомості учнів, формування у дітей національної свідомості та інтересу до вивчення історії та культурної спадщини рідного краю, розвитку творчих здібностей учнівської молоді, ознайомлення з культурними традиціями, фольклором українського народу, формування здатності школярів зберігати і примножувати традиції, виховання шанобливого ставлення до культурно-мистецьких надбань українського.
Мова українська багато століть вражала всіх своєю мелодійністю та надзвичайною силою. Сьогодні, на превеликий жаль, українська мова не відрізняється чистотою. Вона засмічена русизмами, англіцизмами, жаргонізмами. Всі ці слова не роблять її гарнішою та милозвучнішою. Навпаки, вони паплюжать її.
У ході проведення заходів до Дня писемності класний керівник Корпач О. М. з учнями 10-А класу провела колективне ігрове спілкування «Не засмічуй рідної мови». Діти мали змогу під час гри виконувати завдання на правильність вимови, слововживання; перевіряли знання мови у певних ситуаціях, виконували завдання на швидкість і логіку. На завершення провели невелике змагання між двома командами: дівчат – «Україночка» та хлопців – «Народжені перемагати». Перемогла дружба.
Українська мова - це надбання нашого народу, справжня скарбниця мудрості. Ми, нове покоління, маємо дбати про чистоту нашої мови.